De Malala-kiosk

In deze zaal kunnen politieke discussies gevoerd worden. Bij het plaatsen van teksten en citaten dient er rekening gehouden te worden met de copyrights.
Fritsey
drs. koffiezetter

De Malala-kiosk

Bericht: #221247 Fritsey
Zo Okt 06 2013, 16;46

Gepubliceerd: 6 oktober 2013 15:07
Laatste update: 6 oktober 2013 15:08

Malala Yousafzai blijft strijden voor recht op onderwijs
De Pakistaanse Malala Yousafzai wil niet bekendstaan als "het meisje dat door de taliban werd neergeschoten", maar als "het meisje dat strijdt voor onderwijs". "Dat is het doel waaraan ik mijn leven wil wijden", zegt de 16-jarige Yousafzai in het boek Ik ben Malala over de aanslag op haar leven.
.
.
Wonderbaarlijk
Yousafzai kreeg een kogel door haar hoofd, maar overleefde het ternauwernood. Ze onderging talloze operaties, eerst in Pakistan en later in Birmingham, waar ze nu met haar familie nog woont. Velen noemen haar herstel 'wonderbaarlijk', schrijft ze in het boek.
.
.
Zwart pistool
De jonge activiste vertelt in het boek over haar leven in de Swat-vallei, waar haar vader een school oprichtte. Voor meisjes was het door de taliban verboden om naar school te gaan, maar Malala ging toch. Ze schreef er anoniem een blog over voor de BBC. Omdat ze vanwege haar activisme werd bedreigd ging ze niet langer lopend naar school, maar met de schoolbus. Op een dag werd die staande gehouden door een man met traditionele baret op zijn hoofd en zakdoek voor zijn mond, hij vroeg naar Malala. "Niemand zei iets, maar een paar meisjes keken mijn kant op. Ik was het enige meisje dat haar hoofd niet had bedekt. En toen haalde hij een zwart pistool tevoorschijn. Ik kreeg later te horen dat het een Colt.45 was. Een paar meisjes gilden. Moniba vertelde me later dat ik in haar hand kneep."

Zeggen
Over het moment dat Yousafzai in het ziekenhuis in Birmingham hoorde over de aanslag, schrijft ze: "Ik had vooral spijt dat ik voordat ze schoten, niets tegen ze had kunnen zeggen. Nu zouden ze nooit horen wat ik te zeggen had." Later hoorde ze van de vele steunbetuigingen die ze kreeg, van bekende artiesten als Beyoncé en Angelina Jolie, maar ook van de Britse premier Gordon Brown en de kinderen van de vermoorde Pakistaanse politica Benazir Buttho.
"Ik besefte toen dat de taliban onbedoeld iets heel anders hadden bewerkstelligd en dat was dat mijn strijd voor onderwijs een internationale campagne was geworden."

Die strijd zal ze blijven voeren, zo stelt Yousafzai vastbesloten. "Mijn wereld is veranderd, maar ikzelf ben dat niet."

http://www.nu.nl/boek/3583615/malala-yo ... rwijs.html
.
Voor wijsheid is het nooit te laat!

Fritsey
drs. koffiezetter

Re: De Malala-kiosk

Bericht: #221248 Fritsey
Zo Okt 06 2013, 17;06

Afbeelding
.

Soro

Bericht: #221249 Soro
Zo Okt 06 2013, 19;57

Dit meisje verdient een Nobelprijs
Car les gens sont faits de la sorte
Car les gens sont faits pour s'aimer
Mais la vie les détruit
Mais la vie les emporte
Et la vie les fait souvent pleurer

les poppys

Fritsey
drs. koffiezetter

Bericht: #221251 Fritsey
Zo Okt 06 2013, 20;17

Zeker weten. Ik wil haar in ieder geval hier een vast plekje geven.
.

Fritsey
drs. koffiezetter

Bericht: #221401 Fritsey
Do Okt 10 2013, 18;13

Malala wint Europese Sacharovprijs

De 16-jarige Pakistaanse Malala Yousafzai wint de Europese Sacharovprijs voor de vrijheid van meningsuiting. Dat maakte het Europees Parlement, dat de prijs jaarlijks uitreikt, donderdag bekend.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... rijs.dhtml
.

Terug naar “De vernieuwde Nelson Mandelazaal”