Nelson Mandela

In deze zaal kunnen politieke discussies gevoerd worden. Bij het plaatsen van teksten en citaten dient er rekening gehouden te worden met de copyrights.
Fritsey
drs. koffiezetter

Nelson Mandela

Bericht: #217433 Fritsey
Do Jun 27 2013, 10;04

Afbeelding
.
Voor wijsheid is het nooit te laat!

Soro

Re: Nelson Mandela

Bericht: #223695 Soro
Vr Dec 06 2013, 16;03

Voor mij is hij een absolute held.
Car les gens sont faits de la sorte
Car les gens sont faits pour s'aimer
Mais la vie les détruit
Mais la vie les emporte
Et la vie les fait souvent pleurer

les poppys

Soro

Bericht: #223696 Soro
Vr Dec 06 2013, 16;12

Nelson Mandela wordt volgende week zondag begraven. Dat heeft de Zuid-Afrikaanse president Jacob Zuma bekendgemaakt.

Er komt een week van nationale rouw. Op dinsdag 10 december vindt er een herdenkingsdienst plaats in het Soccer City Stadium in Johannesburg.

Het lichaam van Mandela ligt vanaf woensdag drie dagen opgebaard in het Uniegebouw, de officiele zetel van de Zuid-Afrikaanse regering, in Pretoria.

De staatsbegrafenis vindt plaats op zondag 15 december in Qunu, in de provincie Oost-Kaap, waar Mandela opgroeide.

http://nos.nl/artikel/583427-uitvaart-m ... ember.html
Mais la vie les détruit
Mais la vie les emporte

les poppys

Soro

Bericht: #223707 Soro
Za Dec 07 2013, 00;25

ORANIA Zuid-Afrika's eerste zwarte president Nelson Mandela is dinsdag op de koffie geweest bij de weduwe van de blanke premier Hendrik Verwoerd, die de apartheidspolitiek ontwierp....

Reuter

Mandela vloog per helikopter naar de afgelegen nederzetting in de noordelijke Kaapprovincie om verzoening te prediken met de aanhangers van het oude apartheidsregime, die hem 27 jaar gevangen hielden.

'De manier waarop we door iedereen in Orania werden ontvangen leek alsof ik in Soweto was', zei de 77-jarige president in een verwijzing naar de militante zwarte township bij Johannesburg.

Betsie Verwoerd, wier man in 1966 in het blanke parlement in Kaapstad werd vermoord, antwoordde in het Afrikaans dat ze blij was dat Mandela haar had kunnen bezoeken in haar huis in de stoffige nederzetting aan de rand van de Karoo-halfwoestijn.

Zwarten komen nooit, hoogstens als boodschappenjongen, naar Orania, dat geregistreerd staat als privé-onderneming. Rechtse Afrikaners vormden de gemeenschap op een stuk land dat ze in 1991 van de regering kochtten met het doel van hieruit hun blanke Volkstaat te stichten. Er wonen 460 mensen.

Maar de komst van Mandela wekte geen enkel teken van vijandigheid. Tijdens een rondgang door het plaatsje werd de president door veel inwoners begroet.

Gevraagd of hij toestemming aan de gemeente had moeten vragen voor zijn bezoek, zei Mandela: 'Ik hoefde niet om toestemming te vragen. Ik kwam gewoon, zonder pasje. Het is niet iets waarover ik me zorgen maak. Ze hebben het recht hun nederzetting te beheren zoals ze willen.'

In een museum dat is gewijd is aan de voorvaderen van de Afrikaners, Nederlandse kolonisten die meer dan driehonderd jaar geleden naar Zuid-Afrika kwamen, verdrong de jeugd van Orania zich om de president de hand te kunnen schudden. 'Er is hier een zeer belangrijk deel van de geschiedenis van het land vastgelegd', zei Mandela.

Na zijn ontmoeting met mevrouw Verwoerd, riep Mandela op tot verzoening en eenheid in Zuid-Afrika. 'Het is een fatale fout dat we een bevolkingsgroep hebben die er (het multiraciale Zuid-Afrika, red) niets mee te maken wil hebben. Ik wil een verenigd Zuid-Afrika waar we ophouden in kleuren te denken.'

De fragiele mevrouw Verwoerd zei dat ze gelukkig was in Orania. 'Ik leef hier gelukkig met mijn volk en sta achter de strijd voor een Volkstaat.'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... oerd.dhtml

Als je dit kan opbrengen dan ben je een wijze man.
Mais la vie les détruit
Mais la vie les emporte

les poppys

Soro

Bericht: #223708 Soro
Za Dec 07 2013, 00;48

Dit was een van de werkelijkheden van de apartheid

Het bloedbad van Sharpeville vond plaats op 21 maart 1960 in Sharpeville, Zuid-Afrika, toen de politie het vuur opende op zwarte demonstranten.
Meer dan 20.000 inwoners demonstreerden tegen de pasjeswetten die hen belemmerden in hun bewegingsvrijheid en hen verplichtten om op vordering hun identiteitsbewijs te tonen. De demonstratie was georganiseerd door het Pan-Afrikaans Congres. De politie schoot op de demonstranten, waardoor 59 doden en vele gewonden vielen.
De regering van Hendrik Verwoerd raakte door dit bloedbad in een isolement. De kritiek binnen het Brits Gemenebest leidde ertoe, dat Zuid-Afrika zich uit die gemeenschap losmaakte en op 31 mei 1961 een republiek stichtte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Sharpeville

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was toen 14 1/2 jaar. De beelden hebben diepe indruk op me gemaakt.
Mais la vie les détruit
Mais la vie les emporte

les poppys

Soro

Bericht: #223728 Soro
Za Dec 07 2013, 15;55

Afbeelding